ΣΑΒΒΑΤΟ 13.00-14.30

 «ΕΞΕΡΕΥΝΗΤΕΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ»

Εργαστήρι Θεατρικού Παιχνιδιού για Παιδιά και Εφήβους με ειδικές δεξιότητες.

*Το εργαστήρι αυτό θα ξεκινήσει τις συνεντεύξεις με τους ενδιαφερόμενους και τις εγγραφές την 11η Σεπτεμβρίου 2010.

Tα μέλη που θα αποτελούν την ομάδα δεν θα ξεπερνούν τα 10 άτομα. Σκοπός της ομάδας είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη του κάθε ατόμου (φυσική, νοητική, πνευματική, συναισθηματική, κοινωνική, δημιουργική) προς όφελος της προσωπικής, σχολικής, και κοινωνικής του ζωής.

Υπεύθυνη: Έφη Μπούρα (Ψυχολόγος, Δραματοθεραπεύτρια)

Κάθε  παιδί  με  ειδικές δυνατότητες είναι ένα  παιδί  όπως  όλα  τα  άλλα,  μοναδικό  και  ανεπανάληπτο,  με  τις  προσωπικές του  ανάγκες. Το θεατρικό παιχνίδι, όπου οι τέχνες διαπλέκονται δημιουργικά, ως μέθοδος εμψυχωτική και ενθαρρυντική της ελεύθερης ατομικής και ομαδικής έκφρασης, μπορεί να δράσει ενωτικά και θεραπευτικά, να υπογραμμίσει και να ενισχύσει αυτό που μπορούν να κάνουν τα παιδιά αντί να αντιμετωπίσει αυτό που δεν μπορούν να κάνουν.

Οι Εξερευνητές Παιχνιδιού, είναι μια ομάδα παιδιών και εφήβων με διαταραχές ανάπτυξης και συμπεριφοράς, με νοητική υστέρηση, με σύνδρομο υπερκινητικότητας, σύνδρομο down, που επιθυμούν να μοιραστούν με τους φίλους τους τον ελεύθερο χρόνο τους και να συμμετάσχουν σε δημιουργικές δραστηριότητες. Είναι μια ομάδα όπου οι συμμετέχοντες «πιασμένοι χέρι-χέρι» απολαμβάνουν πολλαπλές μορφές παιχνιδιού, μαθαίνουν, γελάνε, σκοντάφτουν αλλά συνεχίζουν.

Η ομάδα στηρίζεται στην εσωτερική και αυθόρμητη ανταπόκριση του ανθρώπου στα συστατικά της τέχνης, τον ήχο, το χρώμα, την κίνηση, το ρυθμό και στη σχέση εμπιστοσύνης που αναπτύσσεται ανάμεσα στον  εμψυχωτή  και στα μέλη της ομάδας. Η φιλοσοφία της ομάδας στηρίζεται στην άποψη ότι για να επιτευχθούν στόχοι κοινωνικοποίησης, αυτονομίας, αυτό-έκφρασης, είναι απαραίτητο να δοθεί η ευκαιρία στα άτομα να συναντηθούν σε ένα περιβάλλον όπου σκοπός δεν είναι η εκπαίδευση ή η κατάρτιση αλλά ακριβώς αυτή η αλληλεπίδραση μεταξύ των ατόμων.

Το εργαστήρι θα ξεκινήσει τις συνεντεύξεις με τους ενδιαφερόμενους και τις εγγραφές την 1η Σεπτεμβρίου 2010. Η έναρξη του θα είναι το Σάββατο 2 Οκτωβρίου 2010.

Tα μέλη που θα αποτελούν την ομάδα δεν θα ξεπερνούν τα 10 άτομα. Οι συναντήσεις   θα γίνονται  σε  εβδομαδιαία  βάση (κάθε Σάββατο)  και θα διαρκούν  μιάμιση ώρα. Σκοπός των ομάδων είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη του ατόμου (φυσική, νοητική, πνευματική, συναισθηματική, κοινωνική, δημιουργική) προς όφελος της προσωπικής, σχολικής, και κοινωνικής του ζωής.

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Τα παιδιά να:

  • γνωρίσουν τον εαυτό τους (ο καθένας είναι ξεχωριστός και μοναδικός)
  • αναγνωρίσουν και να αποδέχονται τα συναισθήματά τους
  • αναγνωρίζουν και αποδέχονται τα συναισθήματα των άλλων
  • έρθουν σε επαφή με τους συμπαίκτες τους αποκτώντας καλύτερους και περισσότερους φίλους
  • αναγνωρίζουν και αποδέχονται τη διαφορετικότητα των άλλων παιδιών και να μην τα απομονώνουν
  • συνεργάζονται αποτελεσματικά
  • βελτιώσουν την επικοινωνία με τους συμμαθητές και τους δασκάλους των άλλων χώρων που συμμετέχουν.

 

Πως   βοηθά  το Θεατρικό Παιχνίδι  παιδιά με  αυτισμό  και  σύνδρομο  Asperger 

Ο  αυτισμός  και το σύνδρομο Asperger είναι  διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές που χαρακτηρίζονται από δυσκολίες στην κοινωνική συμπεριφορά, το συντονισμό των κινήσεων καθώς και σε ασυνήθιστα και περιορισμένα ενδιαφέροντα ή συμπεριφορές. Τα άτομα που έχουν διαγνωστεί με αυτό το σύνδρομο χαρακτηρίζονται από έντονη δυσκολία στις κοινωνικές δεξιότητες και στην κατανόηση των συναισθημάτων καθώς και από έλλειψη ή μειωμένη ικανότητα ενσυναίσθησης. Με  το  θεατρικό  παιχνίδι τα άτομα αυτά κατανοούν τη φύση των περισσοτέρων συναισθημάτων αλλά και ότι το συναίσθημα παραμένει το ίδιο ακόμα και αν εξωτερικεύεται με διαφορετικούς τρόπους. Είναι σε θέση να αναγνωρίσει συναισθήματα όταν τα βλέπει σε άλλους ανθρώπους αλλά και να τα αναπαραστήσει ο ίδιος. Επίσης  να  αυξηθεί η αυτοπεποίθηση και η κοινωνικότητα του.


Οι  ομάδες  σε  ποιους  απευθύνονται &  ποιους  μπορούν  να  βοηθήσουν:

  • Σε  παιδιά  που αισθάνονται έντονα και επίμονα οδυνηρά αισθήματα (άγχους, φόβου, θλίψης, σύγχυσης, ανίας, εξάντλησης ή έλλειψης ελπίδας), τα οποία δεν μπορούν να ξεπεράσουν μόνο με τις δικές τους προσπάθειες ή δεν γνωρίζουν τα ακριβή αίτιά τους.
  • Σε   παιδιά,  μέσα  ή  έξω από  εκπαιδευτικό  πλαίσιο, βοηθώντας  για  καλύτερες  επιλογές  ζωής, ωρίμανση  της  προσωπικότητας, ανάπτυξη  της  δημιουργικότητας τους,  αναγνώριση  &  αποδοχή της διαφορετικότητας από  τους άλλους  σαν  κάτι απόλυτα  φυσιολογικό.
  • Σε ομάδες παιδιών που ενώ το επιθυμούν, δυσκολεύονται να αλλάξουν κάποια επιβλαβή συνήθεια ή μοτίβα συμπεριφοράς που τους δυσκολεύουν να αντεπεξέρχονται ώστε να δημιουργήσουν ή να διατηρήσουν βαθιές και ουσιαστικές διαπροσωπικές σχέσεις ή να επικοινωνήσουν ικανοποιητικά με τους άλλους.
  • Σε ομάδες ανθρώπων που  η ζωή τους χαρακτηρίζεται από έλλειψη στόχων, αξιών και ιδανικών και δυσκολεύονται να αναλάβουν ευθύνες.
  • Σε ομάδες ανθρώπων που συντρίβονται κάτω από το βάρος των περιστάσεων, χωρίς να μπορούν να νιώσουν χαλάρωση και χαρά.
  • Σε ομάδες παιδιών  που επιθυμούν να διαχειρίζονται καλύτερα αρνητικές καταστάσεις, συναισθήματα και συμπεριφορές όπως: χαμηλή αυτοεκτίμηση,  σωματικά συμπτώματα με πιθανά ψυχογενή αίτια, έμμονες ιδέες,  διαταραχή της όρεξης για φαγητό, δυσκολία αυτοσυγκέντρωσης, μνήμης και προσοχής, διαταραχή του ύπνου, θρήνο για τον αποχωρισμό ή το θάνατο αγαπημένου προσώπου, προβλήματα σχολικής συμπεριφοράς, προβλήματα επικοινωνίας ομάδων, ψυχολογικά προβλήματα ή προκλητικές συμπεριφορές οικογενειακών μελών ή φίλων.


    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

    Η αξιολόγηση του προγράμματος θα είναι συντρέχουσα και θα βασίζεται:

    1. στις δραστηριότητες που έχουν προγραμματιστεί.
    2. στην καθημερινή συμπεριφορά και αντίδραση των παιδιών.


    ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ  ΓΟΝΕΩΝ

    Θα  πραγματοποιείται μια  φορά  το  μήνα  και θα βοηθά τους γονείς να:

    • Κατανοούν τις διαφορετικές συμπεριφορές των παιδιών τους, καθώς και τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν.
    • Μαθαίνουν με ποιους τρόπους μπορούν να βοηθούν τα παιδιά τους να ξεπερνούν δύσκολες καταστάσεις.
    • Ενημερώνονται για θέματα που αφορούν στην  ανάπτυξη των παιδιών και να παίρνουν απαντήσεις σε διάφορα ερωτήματά τους.
    • Πετύχουν βελτίωση της επικοινωνίας με τα παιδιά τους.



    ΣΥΝΤΟΜΟ  ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ  ΣΗΜΕΙΩΜΑ της Υπεύθυνης του Εργαστηρίου

    Η Μπούρα Έφη είναι ψυχολόγος, δραματοθεραπεύτρια,  πτυχιούχος του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Surrey  της Αγγλίας. Είναι μετεκπαιδευόμενη στο τμήμα  Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου  Manchester  της Αγγλίας. Από το 2000 συνεργάζεται  με μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, δημοτικά σχολεία  και  νηπιαγωγεία. Συμμετέχει ως  εισηγήτρια σε  επιμορφωτικές  ημερίδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας  εκπαίδευσης του νομού Αττικής. Εργάζεται ως ψυχοθεραπεύτρια εφαρμόζοντας ατομική και ομαδική θεραπεία και δραματοθεραπεία. Παράλληλα είναι  εμψυχώτρια  θεατρικού  παιχνιδιού, απόφοιτη της  σχολής  του «Σχολείου Παιχνιδιού». Έχει γράψει ιστορίες για  παιδιά   δημοτικού και άρθρα  σε  επιστημονικές επιθεωρήσεις  και περιοδικά.

    Είναι ηθοποιός αυθόρμητου θεάτρου «playback».